Dévai
Nagy
Kamilla dalénekesi pályán
eltöltött évei során
bejárta a
világot, Ausztráliától
Amerikáig. Szinte minden réteg,
korosztály előtt bizonyította
kivételes előadói
tehetségét.
Énekesként, dalszerzőként,
előadóművészként egyaránt
sikeres. A művésznővel a Lakitelek
Népfőiskolán beszélgettem.
Rohanó
világunkban egyre többen ismerik fel,
hogy az egésznapi ideg- vagy izomfeszítő munka
után szükségük
zenére, dalra, ami megnyugtat, levezeti a bennünk
felgyülemlett
feszültségeket. De
mit jelent a zene, a
dal Dévai Nagy Kamilla
számára?
Ugyanazt,
amit bárki másnak: a tiszta forrást, a
megmártózást, a
felüdülést, a
feltöltődést, a
továbbélést. De mindezeken
túl, a dalok jelentik számomra a
gyökereket. Emlékeket
fakasztanak bennem: például ahogyan
anyám elalvás előtt
megsimogatta a kezem és énekelt. Ezek a dalok
idézik vissza a régi
nyarak forróságát, amikor
kukoricát kapáltunk vagy szedtük
össze a krumplibogarakat. Visszaidézik a csendes
beszélgetéseket
Erdélyben, a ház előtti kispadon,
visszaidézik az első
szerelmet, a pancsolásokat az Aranyosban, a
Marosban…
Két
éve
súlyos balesete volt. Mondják,
néhány napig élet
és halál között lebegett,
végül mégis szerencsésen
felépült.
Hogyan élte meg ezt a borzalmas eseményt?
Valóban
két napig az Úr
„vendége” voltam. De
bármilyen súlyos is
volt, a balesetem, én abból is igyekeztem a
megfelelő tanulságokat
levonni. Rájöttem, minél több
szenvedésen megyünk át, annál
tisztábbá válunk.
Meggyőződésem, hogy nagyon sok ember
megváltozna,
átértékelné az
életét egy ilyen félig-meddig
túlvilágról való
visszatérés után. Előtte is tudtam, a
baleset csak megerősített abban a hitemben, hogy
kizárólag a
tisztesség, a becsületesség, az
egyenesség és az őszinteség
jelenti az egyetlen igaz utat. Azóta is ez a
meggyőződés
irányítja lépéseimet,
cselekedeteimet: segíteni és adni.
Vallom, hogy azok az emberek, akik lelkükből adnak
embertársainknak, önmagukat is
megosztják velük. Ennél szebb
érzés aligha létezhet.
A
hatvanas
évek
végén, a nagy beathullám
levonulása után,
fiatalok egy csoportjában feltámadt a
vágy a tiszta forrás, a
népzene, a népdal után.
Egymás után alakultak a zenekarok,
nyíltak a táncházak. Ám
időközben megint nagyot fordult a
világ, jelentősen megváltoztak az
értékrendek. Hogyan látja, a
ma embere mennyire igényli a népdalt,
népzenét?
Meggyőződésem,
hogy sokkal nagyobb az igény, mint valaha.
Legalábbis a
visszajelzések erre engednek következtetni. Nagyon
sok levelet,
telefonhívást kapok. Köszönik a
fellépésem, újra hívnak,
menjek ismét közéjük. Gyakran
megtörténik, hogy az utcán
valaki megérinti a vállam: Nagyon szép
volt a múltkori előadás…
Csak ennyit mond, de ez többet jelent számomra,
mintha egy
nagyértékű csekket vágtak volna
hozzám.
A
népdal, a
népművészet egy bizonyos
rétegnél valóban nem talál
meghallgatásra. De ezt a réteget amúgy
sem fogja meg semmi. Tudja,
van egy iskolám, a Krónikás
Ének- és Zeneiskola, ahová
erdélyi
gyerekek is járnak. Ez az első olyan
közép-európai
intézmény,
ahol kifejezetten énekes, gitáros
előadóművészeket nevelünk.
Az iskola fenntartásához
állandóan talpalnom, kilincselnem kell.
Bankokat, gazdag embereket látogatok, így nagyon
jól tudom, milyen
nehezen nyílik meg a
pénztárcájuk.
Kizárólag csak az érdekli
őket, vajon milyen hasznuk származik abból, ha
támogatnak. Azzal
végképp nem törődnek, hogy a dal,
túl az élményen milyen sok
embernek segít – mégha rövid
időre is – elfelejteni a
gondokat, a megaláztatások okozta
fájdalmat, keserűséget, mindez
egyáltalán nem érdekli a
jómódú emberek egy
részét.
Divatok
jönnek, divatok
mennek… De van-e valamiféle
garancia arra vonatkozóan, hogy gyermekeink
megváltozott
értékrendjében ugyanazt a helyet
foglalja el majd a szép, az
érték, mint a miénkben?
A
hagyományőrzés, az értékek
megbecsülése az egyetlen
biztosíték
arra, hogy mi magunk, gyermekeink és unokáink is
túléljük,
túléljék a világ
és a kultúra jelenlegi keserves
sorsát. Ez az
egyetlen garancia. És ezt nem egyedül csak
én vallom. Pályám
során szinte az egész világot
bejártam Ausztráliától
Amerikáig. Végiglátogattam a
leszakított részek
magyarságát
Erdélyben, Felvidéken,
Délvidéken és Őrvidéken,
így tudom,
szükség van a dalokra, az
értékekre. Ezek a
fellépések győztek
meg arról, hogy szükség van arra is,
amit csinálok. A
hagyományokhoz való ragaszkodás, az
értékek tisztelete, vagyis a
megmártózás a tiszta
forrásban jelenti a túlélés
egyetlen
lehetőségét mindannyiunk
számára.
adalék:
1968.
november 10-én lépett először a
nyilvánosság elé, a Magyar
Televízió „Nyílik a
Rózsa” című
népdalvetélkedőjén.
1969.
december 25-én a „Röpülj
Páva” népdalvetélkedő egyik
nyertese.
1970.
április
9-én kapta meg hivatásos
előadóművészi működési
engedélyét.
1970-73.
között a világhírű
Rajkó zenekar szólistája volt.
1974-ben a
Népművészet Ifjú Mestere
címmel tüntették ki.
1975-ben,
Cannes-ban 105 napos amerikai turnéra kapott
meghívást a Budapest
Táncegyüttes
szólistájaként.
1976-ban
egyedüli magyar művészként
meghívták a Montreali Olimpiára.
1983 - 1993
között a Honvéd
Művészegyüttes magánénekese
volt.
1995-ben
bekerült a Guinness Világrekordok
Könyvébe. Minden földrészen
énekelt. Elsősorban a világban
szétszóródott magyarságban
tartja a lelket.
1996-ban
megalapította a Krónikás
Zenedét.