Beszélgetés
Málik Béla grafikussal, aki
portásként keresi a kenyerét
Háromféle
ember létezik. Az egyik tele van ötletekkel, de
nincs tehetsége. A másik tehetséges,
ám hiányoznak belőle az ötletek. A
harmadiknak ötletekből és tehetségből is
bőségesen jutott. Ők a művészek.
Bár a szakma tehetséges
képzőművészként tartja
számon, Málik Béla több mint
egy évtizede portásként keresi
kenyerét. Nincs kacsalábon forgó
palotája, se
nyaralója, s terepjáró
híján többnyire
kerékpárral közlekedik.
Ilyen sok a
képzőművész,
vagy ennyire nincs kereslet irántuk?
Is, is. Mielőtt Kiskunfélegyházára
kerültem,
vállalkozóként saját
reklámirodát működtettem a
fővárosban.
Kiadványokat, szórólapokat,
reklámtáblákat terveztem,
készítettem. Azt hittem, egy ilyen
harminc-negyvenezres
városban megfelelő piacra találok majd. Nem
így
történt. Hamarosan be kellett zárnom a
boltot.
Viszont akkoriban nyitották meg a szépen
felújított művelődési
központot. Egy nap
bejöttem és megkérdeztem: volna-e
állásuk számomra? Mondták:
nincs. Mire
én: akkor vegyenek fel
„takarítónőnek”.
Végül
portásként alkalmaztak. Azóta itt
vagyok.
Ha jól
tudom,
Nyíregyházán járt
főiskolára…
Inkább úgy fogalmaznék: nem
hivatalosan
négy évig rajzot és
művészettörténetet tanultam az ottani
tanárképző főiskolán. Akkor
még nem
vezették be az egyszakos képzést,
engem viszont
nem vonzott a pedagógia, sosem akartam tanár
lenni.
Egyszerűen bejártam órákat hallgatni.
Azért
oda, mert ott tanított egyik kedvencem, Bényi
Árpád
művészettörténész, aki
Debrecenből járt át a
Nyírség
fővárosába. Előadásait, a
rendkívüli
érdeklődés miatt mindig a nagy
előadóban volt
kénytelen megtartani, mert a fél város
ott
tolongott, hogy hallhassa. Nagyon népszerű volt, rengeteget
lehetett tőle tanulni.
Most
Kiskunfélegyházán él,
korábban Budapesten, előtte
Nyíregyházán
lakott, de hol született?
A Heves megyei Abasáron jöttem világra,
a
Kékestető lábánál, a
régi 3-as
útról ma is jól
látható visontai
Gagarin hőerőműtől kicsivel feljebb, a hegyekben.
Már a
bölcsőben is festett,
vagy csak
később vált
nyilvánvalóvá a
képzőművészet iránti
vonzódása?
A klasszikus mondás szerint: már az
ókori
görögök és rómaiak
is… Komolyra
fordítva a szót, még nem nagyon
jártam,
inkább csak üldögéltem, amikor
apámék berakták rácsos
ágyamba a
gyurmát. (Akkor már nem ettem meg, tudtam, mire
való.) De kaptam papírt és
ceruzát is,
és „rajzoltam”. Később
aztán minden
kezem ügyébe eső papírt
összefirkáltam.
Azokat az első rajzaimat ma is őrzi anyám.
Egyébként nálunk a szekrény
oldalára
is szabad volt rajzolni. Úgy is mondhatnám:
szerencsés környezetbe születtem.
Apám a Ludovikán végzett,
később
vadászpilótává
avanzsált.
Aztán elváltak a szülei, ettől
megbízhatatlanná
minősítették és
leszerelték. Sok mindennel foglalkozott, valódi
ezermester volt. Többek között őt
kérték
fel annak a nevezetes, háromszögletű asztalnak a
restaurálására, amelyen
Kölcsey Ferenc a
Himnuszt írta. Máig
büszkeséggel tölt
el, hogy az értékes műtárgy
helyreállításában,
csiszolóként magam is részt vettem.
Mi áll
közelebb a
lelkéhez, a grafika vagy a festészet?
Festő ismerőseimet gyakran piszkálom azzal, hogy festeni
minden
hülye tud. Én eredendően grafikusnak tartom magam:
réz-, linómetszet, rajz. Tehát
festményeim
is – kevés kivételtől eltekintve
–
színes rajzok vagy színes képek.
Festeni
gesztusszerűen szoktam, de ennek lényegét
általában nem értik, nem
értékelik
az emberek, akiknek többnyire színes, felismerhető
képek kellenek.
Kedvenc
stílusa?…
Rajzban is, festészetben is egyaránt a
szürrealizmus. De nem, ami Dalít (Salvador)
jellemezte,
hanem az a fajta szigorúan megkomponált,
mondanivalóra épített,
lírai és
filozofikus kifejezésmód, melyet Magritte
(Renée)
képviselt.
Néhányan
mégis
úgy
vélik, egyik-másik képén
tetten
érhető Dalí hatása
Igen. Ezt körülbelül húsz
éve vagyok
kénytelen elviselni. Valószínűleg az a
magyarázata, hogy Magyarországon,
évtizedeken
át egyetlen szürrealistaként
Dalít
tanították. Egyébként
szeretem
Dalít. Legalább tucatnyi albumom van tőle.
Tagadhatatlan,
hogy remekül rajzolt és
kiválóan festett. Le
a kalappal előtte. Mindazonáltal képei valahogy
mégis mesterkéltek. Érezni rajtuk azt
a
busás honoráriumot, amit milliomos megrendelőik
fizettek
értük.
Mit fest
legszívesebben?
Aktokat.
Még
egyet sem
láttam…
Persze, mert azokat Kiskunfélegyházán
nem
állíthatom ki. Meg is
köveznének vagy a
Petőfi téren, máglyán
égetnének el
miattuk, de legalább akkora
felháborodást
váltanék ki, mint a 19. század nagy
realista
festője, a francia Courbet (Gustave), akinek egyik
leghíresebb
festményét egyszerűen elfalazták a
nyilvánosság elől.
Hol vannak
képei?
Gyakorlatilag az egész világon. Bár ha
belegondolok ez, így mégsem egészen
igaz, mert
például Grönlandon tudomásom
szerint egy
sincs… Maradjunk abban, hogy sokfelé. A hetvenes,
nyolcvanas években egy magamfajtának
képtelenség volt anyagilag összehozni
egy
külföldi kiállítást,
mivel már
akkor működött az a művészeti maffia,
amelyik ugyan
most is működik, csak más néven,
ezért
barátaimmal Szentendrén létrehoztunk
egy
képzőművészeti társulást,
azon
keresztül
értékesítjük
munkáinkat.
A
művészek gyakran hivatkoznak bizonyos
alkotói
válságra, amikor elfogy a kedvük,
elfogynak
ötleteik…
Engem szerencsére nem gyötör ilyesmi. Van
egy
rakás vázlatfüzetem, melyek tele vannak
olyan
pillanat szülte elképzelésekkel,
melyeket egyszer
majd megvalósítok. Az ember idővel
feledékennyé válik, ezért
célszerű
azonnal rögzíteni az ötleteket, mielőtt
még
kialusszuk magunkból őket. Úgy vagyok vele, hogy
azokat a
képeket, melyeket meg kellett festenem, meg is festettem. Ma
már megengedhetem magamnak, hogy ha egy képem nem
tetszik, nemes egyszerűséggel lekenem fehérrel
vagy
levakarom. Nálam nem kilóra,
négyzetméterre
megy a festés. Kimondottan útálom a
szenvedő
művész kifejezést. Azért festek, mert
élvezem. Ha nincs kedvem hozzá, rá se
nézek, a közelébe se megyek a
vászonnak.
A művészet nemcsak különleges
látásmódot, de hatalmas
türelmet és
kitartást is igényel.
Megtörtént, hogy
közel öt órán át
ültem egy helyben
és figyeltem, hogyan nő méretessé a
földből
kibúvó gomba. Az emberek az ilyesfajta
látszólagos semmittevést
mélységesen
elítélik. Mert képtelenek
meglátni Isten
képmását magukban és az
őket
körülvevő világban. Pedig nagy
példaképem, Kondor Béla szerint: Isten
bennünk s nem kívülünk van.
Bár
sosem akart tanár lenni,
néhány
éve mégis létrehozott egy
képzőművész kört Fehér
Paletta
Alkotóközösség
néven, melyet
azóta is vezet…
Szükség van az
utánpótlásra, a fiatal
tehetségeknek meg az
útmutatásra…
Elégedett
embernek tartja
magát?
Én nagyon. De ez csak és
kizárólag a
személyemre vonatkozik, illetve arra, amit
csinálok. Ha
az engem körülvevő világra
gondolnék,
naphosszat a sarokban guggolnék és a fal
felé
fordulva, sírnék, zokognék. Mert
úgy
elrontották, elrontottuk. Az emberek
többsége
gyorsan elfelejti, hogy mindannyian meztelenül
jövünk a
világra. Születésünkkor a
csuklónkra
kötnek cetlit, halálunkkor a
lábujjunkra. Ha okosak
vagyunk, e két fontos esemény
közé eső,
hosszabb-rövidebb időt megpróbáljuk
értelmesen eltölteni. Mindenkinek ezt tudom
ajánlani.
adalék:
Akiknek hivatásuk van különböznek
a többi embertől. Több a vesztenivalójuk.
|