Beszélgetés
Mihály László Győző festő-
és szobrászművésszel
Mivel
a művészet az egyén
érzésein átszűrt
valóság
visszatükrözése, mindig olyannak
látjuk a világot, amilyennek
érzéseink szűrői láttatják.
Hiába magyarázzuk másoknak, ők
úgysem azt látják, amit mi. Mert ők
saját érzéseiken keresztül
szemlélik a világot.
Volt
egyszer, hol nem,
volt egyszer egy kisfiú, aki sok-sok
évvel
ezelőtt a Fehér megyei (Erdély)
Marosújváron látta meg a
napvilágot. Látszólag ugyanolyan volt,
mint a többi, vele azonos
korú gyerek, és mégsem
egészen olyan. Mert miközben a többi
fiú
rongylabdát kergetett az utca porában, vagy
lepkék után futkosott
a réten, ő szinte reggeltől estig folyamatosan rajzolt,
festett.
Eleinte mértani idomokat, idővel mást is. S
bár tehetsége már
egészen kicsi korában megmutatkozott,
szülei is néma
megdöbbenéssel fogadták, amikor
mindössze hétévesen, az egyik
közösen elfogyasztott vacsora
végén eléjük rakta első
olajfestményét. A téli
tájban tovasuhanó lovas szán
meglehetősen kezdetlegesre sikeredett, de már
egyértelműen magán
viselte a művész kézjegyét.
Innentől
nyílegyenes út vezetett a
hírnévig, gondolhatnák. Csakhogy nem
így történt. A
marosújvári legénykének
hosszú és rögös
utat kellett megtennie ahhoz, hogy végre ne csak fel-, de el
is
ismerjék tehetségét.
Nos,
a kisfiú, akit annak idején Mihály
László Győzőként
anyakönyveztek, azóta nemcsak
férfivá érett, de hazát is
cserélt. Jelenleg
Kiskunfélegyházán él
és alkot. Itt
beszélgettem vele.
Marosújváron
született, jelenleg
Kiskunfélegyházán él
és lakik, de hol nőtt
fel?
Mondják,
minden ember életének számos
állomása van, ám a legfontosabb,
vagy meghatározó kettő az, ahol
beszállt, és ahol majd kiszáll
az élet vonatából. Bár ez a
kettő a valóban meghatározó, a
többi állomásnak,
megállónak is megvan a maga
jelentősége,
mivel a világon semmi sem történik ok
nélkül.
Az
én életem második
állomását Vajdahunyad jelentette,
ahová a
jobb megélhetés reményében
költöztek át szüleim az
ötvenes
évek első felében. Ez volt az az
állomás, amely minden
ellentmondása dacára
meghatározóvá vált
számomra. Odaköt
gyermek- és ifjúkorom, ott lettem felnőtt, ott
házasodtam és ott
születtek gyermekeink is. És onnan indultam el
néha önszántamból,
máskor akaratomon kívül azokra az
újabb állomáshelyekre,
melyeket egy felsőbb akarat kijelölt számomra.
Vajdahunyadot
akkortájt a romániai kohászat
fellegváraként tartották
számon. Mennyire segítette ez a
háttér képzőművészeti
ambícióit?
Valóban. A Corvinok egykori ősi fészke
köré települt város
népességének több mint fele
akkoriban a kohászati kombinát valamelyik
részlegén kereste kenyerét. De a
füstös, kormos városnak voltak
óvodái, iskolái, volt
színháznak beillő művelődési
háza, s egyfajta – sajátosan
működő – képzőművészeti
tevékenység is tetten érhető volt.
Emlékszem, ötödikes voltam, amikor az
egyik általános iskola úgynevezett
képzőművészeti osztályt
indított. Szüleim azonnal
átírattak, így azok
közé tartoztam, akik a rajzolás
és a festés alapjait olyan művészektől
tanulhatták, mint Ioan Nazarel és Gheorghe
Brandis.
Végül
mégsem úgy alakultak a dolgok, ahogyan a
mesében szokás…
A legtöbb ember élete lebilincselő
történet, de csak kevés
történet követi a mesék
hagyományosan pozitív fordulatát.
Az általános iskola befejezése
után szüleim beírattak a
temesvári Zenei és
képzőművészeti líceumba. Sajnos,
mindössze egy esztendeig tartott ez a meseszerű
állapot. Év végén
kirúgtak, mivel a dalolva szántó-vető
tsz-parasztok helyett – dacból vagy kamaszos
felelőtlenségből, ma már teljesen mindegy
–, egy rongyos rőzseszedő asszonyt rajzoltam
vizsgamunkaként. Visszamentem Vajdahunyadra, kitanultam a
vasesztergályos szakmát és dolgozni
kezdtem.
Persze a rajzolással és festéssel sem
hagytam fel. Munka után hazasiettem, sebtében
ettem valamit, aztán a hónom alá
kaptam a rajztömböt és nyargaltam a
Hunyadi-kastély környékére
témát keresni. Eljártam a
városban működő
művészkörökbe is, legalábbis,
amíg léteztek…
Húszéves voltam, amikor Olthévizen
összeismerkedtem egy idős juhásszal.
Emlékszem, tájképet festettem, az
öreg meg tőlem tíz méterre egy hatalmas
kövön ült és farkasfejet faragott
a botja végére. Nagyon megszerettem az
öreget. Ő ébresztett rá, hogy nem a rajz
és a festészet az egyetlen művészi
kifejező eszköz. A faragás legalább
annyi figyelmet, tudást és tehetséget
igényel. Attól kezdve a csendéletek,
tájképek, portrék mellett
időnként faragtam is. Hol egy portrét, hol egy
érdekes tájrészletet.
Aztán
még keményebb idők
következtek…
Igen. Mint várható volt, egy idő után
elegem lett a
kilátástalanságból,
és néhány hasonlóan
gondolkodó fiatallal nekivágtunk a
jugoszláv határnak. Elkaptak minket.
Megjártam Románia néhány
hírhedten híres
fegyintézetét, Barcea-tól Jilavaig
bezárólag. Rohadt másfél
év volt. Betegségeimet is ott szereztem, az
örökké vízzel
elöntött cellákban, ahol nyáron
azért tömték be az üveg
nélküli egyetlen ablakot, nehogy
felfrissülhessek, télen pedig azért
hagyták szabadon, hátha előbb vagy
utóbb megfagyok.
De túléltem. Csak épp valami
örökre eltört bennem. Talán a
hitem, talán a lelkesedésem, vagy
inkább mindkettő.
Szabadulásom után öntőként
helyezkedtem el a vajdahunyadi kettesszámú
acélműben, és húsz évig sem
ecsetet, sem vésőt nem vettem a kezembe. Aztán
amikor a ’89-es úgynevezett forradalom
után nyilvánvalóvá
vált, hogy minden marad a régiben,
összecsomagoltunk és
átjöttünk Magyarországra.
Úgy terveztük, Szegeden kezdünk
új életet. A Gondviselés azonban
megint közbeszólt, s
„figyelmetlenségből”
Kiskunfélegyházán szálltunk
le a vonatról, és itt ragadtunk.
Dolgozni kezdtünk, aztán 2003-ban elmentem
Faragó József
kiállítására. Ma sem tudom,
hogy a kiállítás volt rám
nagyobb hatással vagy a mesterrel folytatott
beszélgetés, tény, hogy két
évtizedes kihagyás után
újra festeni és faragni kezdtem. Első komolyabb
munkám egy Móra Ferenc-portré volt,
melyet 2005 januárjában, a nagy
író nevét viselő gimnázium
lépcsőházában helyeztek el.
Még abban az esztendőben, Rosta Ferenc igazgató
ajánlásával beléptem a
kiskunfélegyházi Holló
László Képzőművészeti
Körbe.
Hogyan
fogadták?
Eleinte nem tudták ki vagyok, ám
miután megmutattam képeimet, gyorsan eloszlottak
a kétségeik. Végül alig
győztem a festést. Közben persze folyamatosan
faragtam is. Tavaly nyáron meghívtak
Erdélybe, a Képzőművészet
határok nélkül címmel
megrendezett nemzetközi alkotótáborba,
ahol számos neves kortárs
képzőművészt megismertem.
Elégedett
embernek tartja magát?
Inkább úgy fogalmaznék:
révbe értem. Az elhivatott ember, legyen
zenész, irodalmár, festő vagy szobrász
sosem elégedett munkájával,
önmagával. Ez nem cáfolatot
igénylő álszerénység, hanem
rideg és makacs tény. Egyben ez adja az
örökös
ösztönzést, a
továbblépéshez
nélkülözhetetlen hajtóerőt.
Valahol olvastam, hogy akiknek hivatásuk van,
különböznek a többi embertől,
több a vesztenivalójuk. Ehhez felesleges
bármit hozzáfűznöm…
|