Történt,
hogy a 19. század második felében a
müncheni festőakadémián
végzett fiatal magyar művészek egyike,
Hollósy Simon ráunt az akadémikus
és romantikus sablonokra és a
kifinomult technikai tudást igénylő
anyagábrázolás felé
fordult.
A
stílusváltás meg is hozta
számára a sikert: 1885-ben festett
Tengerihántás című
képével egy csapásra
híressé lett. Egy
évvel később (1886) a művész
barátai unszolására Julién
Akadémia néven szabadiskolát
indított, amely deklaráltan
szembefordult az akkori hagyományokkal, és
elsősorban a
naturalizmust, vagyis a valóság- és
természetábrázolást
helyezte előterébe. Itt, Hollósy Simon
müncheni szabadiskolájában
fogalmazódott meg a magyar művészélet
megújításának
szükségessége.
Az új
törekvésekre épülő
sajátos magyar stílus
megteremtésének
helyszínéül
Nagybányát választották ki.
A Hollósy egykori
tanítványaiból, valamint a
Julién Akadémia köré
csoportosult
baráti kör tagjaiból
álló mag 1896-ban indult el
Nagybányára,
hogy megalapítsa a művésztelepet.
Utazásukat rövid időre
megszakították Budapesten, hogy
megtekintsék a millenniumi
kiállításon bemutatott Szinyei Merse
Pál képeit, melyek tovább
erősítették elhatározásukat.
Létrejött
tehát a nagybányai művésztelep,
és hamarosan megteremtődött az
a sajátos stílus, amely plein-air
néven vonult be a
művészettörténetbe.
Tízévnyi
együttalkotás után repedések
jelentek meg a kezdeti egységen.
Egyes alkotók, köztük elsősorban
Iványi-Grünwald Béla
érdeklődése egyre inkább a
Párizsból hazatérő,
úgynevezett
„neósok” felé fordult. A
festő 1909-ben szakított is
Nagybányával és a századelő
legújabb irányzatával, a
szecesszióval szimpatizáló
kecskeméti művésztelepre
költözött
át.
Az egyre
gyakoribbá váló
kenyértörések dacára, a
nagybányai
művésztelep vitathatatlanul új korszakot nyitott
a huszadik
századi magyar művészet
történetében, egyben megteremtette az
érvényesülés és a
saját stílus
kialakításának
lehetőségét
a tőlük leszakadó fiatalok
számára is.
A hajdani
nagybányai és kecskeméti
művésztelep stílusteremtő
eszmeiségének
újraélesztését tűzte ki
céljául a Lakitelek
Népfőiskola, amikor – hazai és
határon túli, zömmel partiumi
és erdélyi – művészek
meghívásával 2006-ban megnyitotta az
első Kecskemét-Nagybányai festőiskola
alkotótáborát, amely az
elmúlt héten zárta sorrendben
ötödik találkozóját.
A
hagyománynak megfelelőn a tábor idén
is kiállítással zárult a
Népfőiskola Kölcsey Házában,
melyen a tizennégy művész
mindegyike két-két
alkotásával vett részt. A
tárlatot ezúttal
is dr. Turai Kamill esztéta, főiskolai docens
méltatta.
–
Történelmünk
során megesett időnként, hogy nemcsak az
egymással szomszédos
népek, de a különböző
tájak magyarsága is
összekülönbözött
egymással. Az egész
valószínűleg abból fakadt, hogy
mindannyian
beleszületünk egy-egy tájba. De nemcsak
beleszületünk, magunkban
is viseljük azt a tájat, amelybe
beleszülettünk. S az a táj
halálunkig bennünk él. Ám nem
csak él bennünk, közénk is
áll.
Ezért van az, hogy bármennyire is közel
kerül két ember
egymáshoz, valami kis megmagyarázhatatlan
idegenség mindig ott
marad kettejük között. A táj
okozza ezt az idegenséget, amelyből
külön-külön vétettek,
vagy melyet maguk választottak későbbi
létük teréül –
fogalmazott bevezetőjében dr. Turai Kamill. –
Ezek a képek viszont épp ennek az
ellenkezőjét bizonyítják. A
közel kéthetes tábor olyan
egységgé kovácsolta össze a
különböző tájakról
érkező, s merőben eltérő
gondolkodású
tizennégy művészt, amilyenre ritkán
adódik példa. Mintha
tizennégy testvér alkotásait
látnánk. És ebben a
közös
hangzásban a tábornak otthont adó
Lakitelek Népfőiskola mellett
a Tiszának, ennek a nemzetösszetartó,
vagy inkább legnemzetibb
folyónknak is különleges szerepe van. S
melynek jelenléte minden
képen egyformán érezhető,
mégha a maga valóságában
nincs is
mindegyik vászonra, papírra ráfestve
– hangsúlyozta az esztéta.
A
neves
szakember egyenként és
mélyreható alapossággal elemezte a
kiállított munkákat.
Végezetül Arisztotelészt, az
ókor híres
filozófusát, a nyugati kultúra
legnagyobb hatású
előhírnökét
idézte, aki szerint: „Az emberek
többsége szenvedélyre
törekszik, mert nincs tisztában azzal, hogy a
szenvedélyért
keményen meg kell szenvedni. A festészet is ilyen
szenvedély. De
ezt csak az a művész tudja valójában,
aki már alaposan
megszenvedett érte.”
Bár
az utánzás minden ember vele született
tulajdonsága, vannak
dolgok, amelyeket önmagukban nem szívesen
nézünk, viszont a róluk
készült rajz, festmény
szemlélése gyönyört
vált ki belőlünk.
Ezért az igazi művész –
akárcsak a nagybányai elődök –
sosem a témájául
kiválasztott táj, tárgy vagy
személy
tökéletes másolatát viszi
vászonra. Arra ott a
fényképezőgép.
A valódi festő előbb átszűri a
látványt saját hangulatán,
ízlésvilágán, és
ezt a megszűrt élményt rajzolja, festi
papírra, vászonra kép
formájában. Ennek a felismerése
nemcsak a
bölcsek számára
gyönyörűség, hanem az egyszerű
földi halandó
számára is – csak
épp’ kisebb mértékben. Mert
nem az utánzás
adja az élvezetet, hanem a művészi
feldolgozás, a kompozíció, a
szín, de legfőképp a stílus.
Hisz’ a stílus maga az ember –
zárta beszédét dr. Turai Kamill.
Az
alkotók
nevében Dudás Gyula, a tábor
művészeti vezetője mondott
köszönetet a szívélyes
vendégszeretetért.
Az
esemény
végén a házigazda Lezsák
Sándor, az Országgyűlés
alelnöke
bejelentette: felvetődött, hogy a jövőben
célszerű lenne
felvidéki és délvidéki
művészeket is meghívni a kéthetes
alkotótáborba. Hozátette: nincs
kifogása a javasolt
bővítés ellen. Ehhez azonban előbb fel kell
mérjék
lehetőségeiket.
Az
V. Kecskemét-Nagybányai
alkotótábor résztvevői:
Bitay
Zoltán
(Nagybánya),
Craciun
Judit (Nagybánya),
Dudás
Gyula (Nagybánya),
Goór
Imre
(Kecskemét),
Görgényi
Tamás (Békéscsaba),
Kis
Béla
(Sepsiszentgyörgy),
Kondrak
Matyikó Margó (Nagybánya),
Mártonfi
Benke Márta (Kecskemét),
Moldován
Gyula (Székelyudvarhely),
Petrovits
István (Sepsiszentgyörgy),
Sebestyén
Erzsébet (Veszprém),
Szappanos
István
(Kecskemét),
Vassy
Erzsébet
(Nagyvárad),
Virók
Csilla
(Kecskemét).
Az
alábbi
felvételek a kiállítás
megnyitóján készültek.
|