vissza a nyitólapra




Bármilyen  modern is a lakás vagy iroda, egy dolog nem hiányozhat belőle: a kép. Mindegy, hogy festmény, fotó, fotótapéta, faltetoválás vagy falmatrica; valaminek lennie kell a falon. Dekoráció nélkül sivár a belső tér. Nem számít, milyen eszközzel, technikával készült, a kép nélkülözhetetlen díszítő eleme a lakásnak, irodának. Egyedül a kép alkalmas arra, hogy belopja a külvilágot a belső térbe, és közvetítsen a természet és az élete jelentős részében négy fal közé zárt ember között.
A fényképezés elterjedése előtt festmények díszítették a lakások falait. Aztán a huszadik század elején megjelentek az első művészi igénnyel készült fényképek, és kezdték leszorítani a festményeket a falakról.
A rohamosan fejlődő technika révén az új évezred hajnalára kifejlesztették a fotózásra is alkalmas telefonkészülékeket, és a fél világ egy csapásra „fényképésszé” avanzsált. Legalábbis úgy tűnt.
Az okostelefon használatához nem szükséges különösebb tehetség, akadémiai végzettség, nem igényel művészettörténeti ismereteket, tájékozottságot. Elég egy korszerű készülék, és a monitor egyetlen érintésével azonnal „megszületik az alkotás”.
Ahogy a festéshez sem elég az ecset és a paletta, a fotózáshoz is kevés a kamera. A vizuális alkotások elsősorban a látással kezdődnek.
Miként a művészetben, a fotósok világában is két kategória ismert: amatőr és hivatásos. Előbbi alkalmanként veszi kezébe kameráját, telefonját, utóbbi – már csak munkája miatt is – jóval többször. Gyorsabban is fejlődik. Ha egy megörökítésre alkalmas téma kerül elé, a hivatásos fotós rögtön és gondolkodás nélkül alkalmazza a legoptimálisabb megoldást. Mivel tökéletes a képlátása, ismeri a szabályokat és fogásokat, ezeknek megfelelően keresi a témát, választja ki a helyszínt. Ettől lesznek fotói, vagy ha úgy tetszik: képei művésziekké.
A művészet a valóság visszatükrözése az egyén látásmódján átszűrve – fogalmaz a szikár szakmai meghatározás. A definíció kétségtelenül precíz, bár egy sor lényeges szempont hiányzik belőle. Ahhoz ugyanis, hogy egy-egy alkotás valóban művészivé váljon, az egyén tökéletességre való törekvése mellett, nem nélkülözheti a harmóniát, sem a szépséget. Ez alól a fotózás sem kivétel, még ha eredetileg más célra is szánták.
A grafikus, a festő számára ott a szén, a tus, a kréta, a vízben vagy olajban oldódó festék. A fotósnak jóval nehezebb a dolga a festőnél, mivel lényegesen kevesebb eszköz áll rendelkezésére az önkifejezéshez. Kézenfekvő a kérdés: ki számít fotósnak? Milyen az igazi fotós?
A válasz egyszerű. Az igényesen minőséget alkotó, a módszeresen figyelő, kereső, rendszerező, értékelő, és az igazságot kutató ember. Akit nem befolyásol senki véleménye, aki nem bánja, ha nem értik, nem bánja, ha bírálják és kirekesztik. Egyetlen cél lebeg folytonosan a szeme előtt: a tökéletességre való törekvés.
Az amatőr fényképész kamerájával, okostelefonjával felvételeket készít, a fotós – csúnya kifejezéssel élve – képeket csinál. Az amatőr bármit örökít meg, többnyire úgy is hagyja. Az igazi fotós sosem fogadja el az adott dolgokat. Önmagát is igyekszik belevinni képeibe. Ebben nagy segítségére van korunk korszerű digitális technikája, mellyel pillanatok alatt teljesen átalakíthatja, a felismerhetetlenségig megváltoztathatja képeit. A különböző programok révén gyakorlatilag percek alatt absztrakt képet varázsol a hagyományos fotóból. Ám még ezzel sem éri be. Konok kitartással gyúrja, alakítja fotóit, mígnem azonossá válnak belső elképzelésével. Elszántságából mások eltérő véleménye hatására sem enged. Érzi, tudja, a jó, a szép, az igazán művészi előbb vagy utóbb elfoglalja méltán kiérdemelt helyét.
Wass Albert szerint: „Ha azt szeretnénk, hogy megtaláljuk magunkat ebben a világban, hogy érezzük létünk értelmét, akkor sokkal inkább érzéseinkre, hangulatainkra kell összpontosítanunk. Az érzés az, ami megtölti az embert jóval és rosszal, széppel és csúnyával. És az érzések mindenre rávetülnek: gondolatainkra, szavainkra, beszédünk ritmusára, szűkebb és tágabb környezetünkre. Ezért mindig olyannak látjuk a világot, amilyennek hangulatunk szűrői láttatják. De ezt a képet csak mi magunk érzékeljük. Hiába magyarázzuk másoknak, ők úgysem azt látják, amit mi. Mert ők saját hangulatukon keresztül nézik a világot.”
Gaston Rébuffat (1921-1985) francia hegymászó így fogalmazott egyik interjújában: „Ha igazán látni akarsz, ne csupán a szemeidet nyisd ki, tárd ki szívedet is. Ne híven láss, hanem szépen, mert az a fő. S amit szíved, szemed ragyogni lát, adj lelkedből hozzá harmóniát.”
Igen. Mert bár a szemével néz, jól csak a szívével lát az ember, akkor is, amikor fényképezőgépe objektívén keresztül szemléli a világot. Ezt az állítást a róka is megerősítette Antoine de Saint-Exupéry Kis hercegében.
Az alábbi képek mindegyike digitális technikával készült, saját korábbi fotóim felhasználásával. Meggyőződésem, hogy akár fényképpapíron, akár vásznon, egyformán jól mutatnak bármelyik korszerű lakás falain.
digikep001.jpg
digikep002.jpg
digikep003.jpg
digikep004.jpg
digikep005.jpg
digikep006.jpg
digikep007.jpg
digikep008.jpg
digikep009.jpg
digikep010.jpg
digikep011.jpg
digikep012.jpg
digikep013.jpg
digikep014.jpg
digikep015.jpg
digikep016.jpg
digikep017.jpg
digikep018.jpg
digikep019.jpg
digikep020.jpg
digikep021.jpg
digikep022.jpg
digikep023.jpg
digikep024.jpg
digikep025.jpg
digikep026.jpg
digikep027.jpg
digikep028.jpg
digikep029.jpg
digikep030.jpg
digikep031.jpg
digikep032.jpg
digikep033.jpg
digikep034.jpg
digikep035.jpg
digikep036.jpg
digikep037.jpg
digikep038.jpg
digikep039.jpg
digikep040.jpg
digikep041.jpg
digikep042.jpg
digikep043.jpg
digikep044.jpg
digikep045.jpg
digikep046.jpg
digikep047.jpg
digikep048.jpg
digikep049.jpg
digikep050.jpg
digikep051.jpg
digikep052.jpg
digikep053.jpg
digikep054.jpg
digikep055.jpg
digikep056.jpg
digikep057.jpg
digikep058.jpg
digikep059.jpg
digikep060.jpg
digikep061.jpg
digikep062.jpg
digikep063.jpg
digikep064.jpg
digikep065.jpg
digikep066.jpg
digikep067.jpg
digikep068.jpg
digikep069.jpg
digikep070.jpg
digikep071.jpg
digikep072.jpg
digikep073.jpg
digikep074.jpg
digikep075.jpg
digikep076.jpg
digikep077.jpg
digikep078.jpg
digikep079.jpg
digikep080.jpg
digikep081.jpg
digikep082.jpg
digikep083.jpg
digikep084.jpg
digikep085.jpg
digikep086.jpg
digikep087.jpg
digikep088.jpg
digikep089.jpg
digikep090.jpg
digikep091.jpg
digikep092.jpg
digikep093.jpg
digikep094.jpg
digikep095.jpg
digikep096.jpg
digikep097.jpg
digikep098.jpg
digikep099.jpg
digikep100.jpg
digikep101.jpg
digikep102.jpg
digikep103.jpg
digikep104.jpg
digikep105.jpg
digikep106.jpg
digikep107.jpg
digikep108.jpg
digikep109.jpg
digikep110.jpg
digikep111.jpg
digikep112.jpg
digikep113.jpg
digikep114.jpg
digikep115.jpg
kep ramaban01.jpg
kep ramaban02.jpg
kep ramaban03.jpg
kep ramaban04.jpg
kep ramaban05.jpg
kep ramaban06.jpg
kep ramaban07.jpg
kep ramaban08.jpg
kep ramaban09.jpg
kep ramaban10.jpg
kep ramaban11.jpg
kep ramaban12.jpg
kep ramaban13.jpg
kep ramaban14.jpg
kep ramaban15.jpg
kep ramaban16.jpg
op-art001.jpg
op-art002.jpg
op-art003.jpg
op-art004.jpg
op-art005.jpg
op-art006.jpg
op-art007.jpg
op-art008.jpg
op-art009.jpg
op-art010.jpg
op-art011.jpg
op-art012.jpg
op-art013.jpg
op-art014.jpg
op-art015.jpg
op-art016.jpg
op-art017.jpg
op-art018.jpg
op-art019.jpg
op-art020.jpg
op-art021.jpg
op-art022.jpg
op-art023.jpg
op-art024.jpg
op-art025.jpg
op-art026.jpg
op-art027.jpg
op-art028.jpg
op-art029.jpg
op-art030.jpg
op-art031.jpg
op-art032.jpg
op-art033.jpg
op-art034.jpg
op-art035.jpg
op-art036.jpg
op-art037.jpg
vissza a nyitólapra