Dőreség
lenne azt hinni, hogy márciusban véget
ér a tél. Bármit írjanak
is a naptárkészítők,
időjósok,
óraállítók, az agg hadfi
még
a határban táboroz, akármikor
visszafordulhat. Aztán egy reggelen
mégis megtörténik a csoda: a
kitárt ablakon rigó füttyét
lebbenti otthonunkba az éjszakánként
fuvallattá szelídülő
böjti szél. A harsány
rigófütty, akár az ócska
vekker kiveri
az álmot a természet szeméből, s az
hirtelen tudatára ébred
halhatatlanságának. Mert akár
elismerik, akár nem, bizony a
természet sosem hal meg, csupán
néhány hónapra mély
álomba
szenderül. Nem magától teszi. A mindent
mozdulatlanná bénító
fagy és a világot beterítő
hólepel kényszeríti
alvásra. Most,
hogy felébredt, megdörzsöli
szemét, nyújtózkodik, közben
sóhajt, lehel egy nagyot. Ahogy Babits írja:
„Szép kikelet,
kelsz hát, arcomba lehelsz hát, /
újra, tavasz, onnan lelkembe
lehelsz át, / lelkembe lehelsz, mely, úgy, mint
te, ezerszer /
szunnyad vala, s melyet táplálni te versz
fel…”
S
ha már felébredt, azonnal serényen
munkához is lát. Mintha csak
cáfolni igyekezne a csillagjósokat, akik szerint
március első
három hetét még a Halak
uralják, csak az utolsó tíz napban
fordul Napunk a Kos jegyébe. Ebbe a tűzjegyű
állatövbe, melynek
szülöttei egytől egyig
túlérzékenyek, habókosak,
vagy inkább
bolondosak. Mint a márciust követő
április. Ám bármilyenek is
legyenek a Kos-szülöttek, el kell ismerni:
cselekvési ösztönük
páratlan. Tettrekészek, céltudatosak,
akiket egyetlen útjukba
kerülő akadály sem képes
feltartóztatni. Ráadásul
szenvedélyesek is. Egyforma rajongással szeretik
embertársaikat és
a természetet.
Ám
ez utóbbi ezúttal vajmi keveset törődik
velünk, emberekkel.
Saját boldog gondjai kötik le, elvégre
menyegzőre készül. A
mandulafák már
elkészítették és
kiterítették az ara hófehér
ruhájához szükséges
kelmét. A magnóliák,
barackfák feladata a
nyoszolyólányok
öltözetének előteremtése,
míg az aranyesők a
lakodalmas menet útját jelölik ki
fénylő sárga fürtjeikkel, a
színes virágok
özönével teleszórt
határtalan táncteremül
szolgáló mezőig. Nektárgyűjtő szorgos
méhek serege lepi el a
szirmaikat bontogató virágokat, hogy illatos,
édes nektárral
töltsék meg a lakodalmas nép serlegeit.
S miközben hangolnak a
zenészek, hangszálaikat melegítik az
énekesek, sorra érkeznek a
telet idegen földön átvészelő
vendégek. Némelyikük egyenesen
Afrika legdélibb csücskéből,
mások valamivel közelebbről.
Hangosan csevegnek, csárognak, csivitelnek, csacsognak,
mesélik
élményeiket, közben szemük
sarkából időnként a karmesteri
pulpitusra lesnek. Amint megjelenik a mester, mintha
elvágták volna
a vásári ricsajt. Magasba lendül a
karnagyi pálca, majd hirtelen
mozdulattal beinti a zenekart és a kórust.
Felzeng az ősi himnusz,
a megilletődöttség némasága
szorítja össze a torkokat. Valami
olyasféle áhítat ez, mint ami
Händel Messiás című
oratóriumának dublini
ősbemutatóját jellemezte, melynek
híres
Halleluja-kórusáról maga a mester azt
mondta: „Azt hittem a
mennyországot látom, és benne
magát a nagy Istent.”
Igen.
A kikelet nemcsak az ébredés, egyben
húsvét és a
Feltámadás
ünnepe is. A Megváltó, az emberi
lélek és az Isten teremtette
világ
feltámadásáé. Erről
szól a természet minden
rezdülése,
és erről Dsida Jenő Tavaszi ujjongás
című csodálatos verse is:
„…
Nincs ma halál, / Él ma a
földön / Mit csak az Isten / Élni
teremtett; – / Harsog a himnusz, / Hangos a táj!
– / Semmi se
fáj, / Minden
örömre, / Tűzlobogásra / Szítja
a lelket. […] Hallga, mi
szépen / Csendül a nóta, /
Csörtet a csermely, / Csattan a csók!
/ Messze az erdő / Lombjai közt a / Nyár keze int!
– / Hirdeti
minden, / Hirdetem én is, / Itt a tavasz!”
|