Aki
olvasta Móra Bujdosók című
novelláját, érti, miről
beszélek.
Nyilván azzal is tisztában van, hogy a
szülőföldjét elhagyó
ember számára lehet bármilyen
szép az új haza napkeltéje,
napnyugtája, mégsem vetekedhet a
legszürkébb otthonival sem.
Ezért az ilyen magamfajta jelenkori Mikes Kelemen, minden
hajnalban
odaáll lakása keletre néző
ablakához, hogy saját szemével
győződjön meg rögeszméje
igazságáról, s hogy immár
ki tudja,
hányadszor újraélje a kelet felől
érkező tüneményes
szépség
okozta boldogságot. Csak áll ott, az
ablaknál, s kitartóan nézi,
miként veresedik az ég alja, aztán
amikor felcsillan a kelő nap
csücske a látóhatár
alján, akármilyen
keményfából faragott
is legyen, bizony telefut könnyel a szeme. Főleg, ha
még az is
eszébe jut, hogy addigra az éltető nap sugarai
már végigcsókolták
az elhagyott anyaföld minden tenyérnyi
területét, az erdők
délceg fáinak leveleitől, a sebesen
nyargaló patakok tajtékján,
a szürkésfehér bérceken
át, a lankás domboldalakat
borító
gyümölcsfákig, szőlőtőkékig
bezárólag. Csorog a könnye,
mert lelki szemeivel látja az otthoni tájat, az
omladozó
várfalakat, öreg cintermek korhadó
kopjafáit, és orrában érzi,
mit érzi, valósággal issza
magába a virágos mezők és a
fenyvesek semmi máshoz sem
hasonlítható illatát.
Amit
belénk oltott a Teremtő, az ellen hiába
rugdalózunk – írta
Móra. Vagy belepusztulunk, vagy
beletörődünk. Utóbbi megnyújtja
ugyan a honvágy okozta fájdalmat, melyet csak a
hajnalok, alkonyok
utánozhatatlan színei enyhítenek
némiképp.
A
napkelték, napnyugták
szépsége nem írható le
szavakkal. Azt
látni kell. Az egyetlen módja, hogy
másokkal is megosszuk ezt az
élményt: a
fényképezés. S a fotók
révén talán másokat is
meggyőzhetünk arról, hogy mindez
értünk van. Nekünk szánta a
Teremtő. Ahogy Babits írta Zsoltár
férfihangra című versében:
„Tudod, hogy érted történnek
mindenek – mit búsulsz? / A
csillagok örök forgása néked
forog és hozzád szól, / rád
tartozik, érted van minden dolog a te bűnös
lelkedért. […] Mert
kedvedért alkotott mennyet és földet
és tengereket, / hogy benned
teljesedjenek; – s korok
történetét / szerezte
meséskönyvedül
– s napba mártotta ecsetét, hogy
kifesse lelkedet. / Kinek
színezte a hajnalt, az alkonyt, az emberek arcát?
Mind teneked! /
És kinek kevert sorsokat és
örömet és bánatot, / hogy
gazdag
legyen a lelked? És kinek adott annyi bús
szerelmeket…”
Ezt
a gondolatot egészítette ki Reményik
Mi mindig búcsúzunk című
költeményének soraival:
„… Mert nincs napkelte kettő ugyanaz,
/ Mert minden csönd más, – minden
könny, – vigasz, / Elfut a
perc, az örök idő várja, /
Lelkünk, mint fehér kendő utána, /
Sokszor könnyünk se hull, szívünk
se fáj / Hidegen hagy az
elhagyott táj, – / Hogy eltemettük:
róla nem tudunk / És mégis
mondom néktek: / Valamitől mi mindig
búcsúzunk.”
Igen.
Elkeserítően keveset veszünk észre a
minket körülvevő világ
szépségeiből. Hallgassunk hát az
emberszeretetéről és
megértéséről
elhíresült Tatioszra, a nagy
görög bölcselőre,
aki ugyan nem volt művész, mindazonáltal
gondolatai a
tisztaság és a szépség
eszménye mellett,
ennyi idő távlatából is
megszívlelendő mély
bölcsességet
hordoznak: „… Rajtunk múlik,
bearanyozzuk-e napjainkat vagy
feketére festjük magunk körül a
világot.” Alábbi fotóimmal
ezt az igazságot igyekszem igazolni.
|