Az
építészet a teret tölti ki, a
zene pedig az időt.
Különbözőségük azonban
csak látszólagos, mivel az
építészet éppúgy
függvénye a térnek s időnek,
akár a zene, és fordítva. Nem is
lehetne másként, hisz’ az
építészet maga a megfagyott zene
– fogalmazta meg kétszáz éve
Karl Wilhelm Friedrich Schlegel német
író, nyelvész és
esztéta
A
budapesti Országházon kívül
aligha van még egy olyan
reprezentatív épület
Magyarországon, vagy akár a
Kárpát-medencében, amelyre ennyire
igaz
lenne Schlegel állítása.
Ahogyan szépségben,
harmóniában és
monumentalitásban se veheti
fel a versenyt egyetlen épület sem a magyar
törvényhozás százhat
esztendeje átadott otthonával.
Az
állandó pesti székhelyű
Országház
felépítésének
ötlete az
1830. évi országgyűlésen
merült fel először konkrét
javaslatként. Az indítvány
hatására József nádor
legott hozzá
is fogott a leendő épület
költségvetésének
kidolgozásához,
megtervezésére Pollack Mihályt, a 19.
század első felének neves
építészét kérte
fel. Az Országház helyét nem
nevezte
meg.
Pollack
Mihály elképzelése azonban nem nyerte
el a képviselők tetszését,
ezért 1844 nyarán új, immár
nemzetközi pályázatot írtak
ki,
melyben az Országház
helyszíneként a lipótvárosi
Új piacot (ma
Erzsébet tér) jelölték meg.
Erre a kiírásra már Európa
számos
neves építésze jelentkezett, a
beküldött tervek
elbírálására
azonban az 1848-as forradalom és szabadságharc
kitörése miatt nem
került sor.
Bő
három évtizeddel később, 1880-ban az
országgyűlés ismét
napirendjére vette, mi több,
döntött is az állandó
Országház
építéséről. A majdani
épület helyét a Duna-parton, az akkori
Tömő (ma Kossuth) téren
jelölték ki.
Megvalósítására
úgynevezett Országház
Bizottságot hoztak létre. A grémium
írta
ki a pályázatot, amely a
szükséges helyiségek
felsorolása
mellett a műszaki elvárásokra is
részletesen kiterjedt. Az
állandó épület
elkészültéig az
Országgyűlés 1881-ben Ybl
Miklós építészt egy
ideiglenes Országház
felépítésével
bízta meg. A Sándor utcai
neoreneszánsz stílusú
épület egészen
a jelenlegi Parlament 1904-es
átadásáig szolgált
otthonául a
magyar törvényhozásnak.
A
Duna-parti állandó
Országház tervezésére
és
megvalósítására
kiírt pályázatra számos
építész, illetve
építésziroda
jelentkezett. Többek között Hauszmann
Alajos, Schickedanz Albert
és Freud Vilmos, Otto Wagner és
társai, Fellner és Helmer, Emil
Förster, valamint Steindl Imre.
A
Bizottság hosszas huzavona után, s bizonyos
módosításokkal,
végül Steindl Imre műegyetemi tanár
Alkotmány I. című munkáját
ítélte győztesnek. Az említett
változtatások (például: a
toronysüvegek áttervezése) mellett a
Bizottság egy sor feltételt
is szabott. Elsősorban azt kötötte ki, hogy a
kivitelezéshez
kizárólag hazai
építőanyagokat használhatnak fel.
A
munkálatokat 1885-ben kezdték el, és
az eredeti tervek szerint
1896-ban fejezték volna be. Az új
Országház
átadását szánták
ugyanis a millenniumi ünnepségek
fénypontjául. Az
építkezés
azonban különböző okok miatt jelentősen
elhúzódott.
Befejezését Steindl Imre már nem is
érte meg.
Az
1904-ben átadott, 268 méter hosszú,
123 méter széles, 96
méter magas és 17,8 ezer
négyzetméteres alapterületű,
monumentális épület
térfogatában ötven, egyenként
ötemeletes
ház helyezhető el.
Építésén
átlagosan ezer ember dolgozott,
akik a tizenkilenc évig tartó
munkálatok során 40 millió
téglát,
félmillió díszkövet, 40 kg
aranyat használtak fel.
A
szimmetrikus Országház központi eleme a
– honfoglalás emlékére
(Kr. u. 896) – 96 méter magas kupola, amelynek
két oldalán
helyezkedik el a Képviselőház (ma az
országgyűlési) és a volt
Főrendiház (ma kongresszusi) terem. Az
épületnek huszonhét
kapuja és huszonkilenc lépcsőháza van,
tizenhárom személy-,
illetve teherlift szolgálja az emeletek közti
közlekedést és
szállítást. A már
említett üléstermek mellett az
épületben
kétszáznál több
irodahelyiség található. Noha
főhomlokzata a
Dunára néz, hivatalos főbejárata
mégis a Kossuth térről
nyílik. Az Országház
külsejét és belsejét 242
szobor, számos
freskó és festmény
díszíti. Színes ablakai,
üvegmozaikjai
Róth Miksa műhelyében
készültek. Az Országház
két képviselői
társalgójában
található a világ két
legnagyobb kézi csomózású
szőnyege. Mindkettő a
békésszentandrási asszonyok keze
munkáját
dicséri.
Kevesen
tudják, hogy a magyar Országház volt
az első klímaberendezéssel
ellátott épület a világon,
melynek állandó belső
hőmérsékletét
télen meleg, nyáron hideg levegő
befúvásával
biztosították.
(A hideg levegőt egy úgynevezett
jégkút szolgálta, melyet
folyamatosan töltöttek fel méretes
jégtömbökkel, a rajtuk
átfújt levegő a székek alatti
rácsokon keresztül jutott az
üléstermekbe.)
A
Parlamentet építése közben
számos bírálat érte.
Legtöbben,
köztük a Pester Loyd című lap, az
épület – szerintük a
magyar kultúrától teljesen idegen
– neogótikus stílusát
kifogásolták. Az átadása
óta eltelt több mint egy
évszázad
alatt azonban az emberek többsége megszokta,
elfogadta, mi több,
megszerette az impozáns épületet.
Napjainkban
– az 1945 óta ismét
egykamarássá zsugorított –
Országgyűlés az egykori
képviselőházi teremben
ülésezik. (Bár
az épületet 1904-ben adták
át, a hajdani Képviselőház első
ülését 1902.
október 8-án már ott tartotta.) A 25,6
méter
hosszú, 23,4 méter széles, 17
méter magas, 520 négyzetméter
alapterületű terem patkó alakú
széksora és díszítőelemei,
beleértve a mennyezet kazettáit is
szlavóniai tölgyből
készültek, Thék Endre és
Michl Alajos bútorgyárában.
A
2000. évi I. számú
törvény rendelkezése alapján
egy évtizede
az Országház kupolacsarnokában őrzik
(a palást kivételével) a
magyar koronázási jelvényeket: a Szent
Koronát, jogart,
országalmát és kardot.
Az
alábbi felvételek három
egymást követő évben
készültek.
|