Nagyjából
száz esztendeje egy bizonyos Ludwig Koch nevű
osztrák piktor
meghökkentő képpel rukkolt elő. A tusrajz egy
pusztaötös
hátán vágtató szilaj magyar
postást ábrázol, amint hatalmas
porfelhő közepette nyargal, hogy mielőbb eljuttassa a
címzettekhez
a postai küldeményeket. Bár a rajzról
azóta sem sikerült
kideríteni, valójában mi is
inspirálta, hatalmas sikert aratott.
Az osztrákok közt azonban egyetlen olyan
vállalkozó kedvű lovas
sem akadt, aki a megfestett víziót
átültette volna a valóságba.
Lénárt Béla, a híres magyar
lovas volt az, aki végül
megvalósította a vászonra festett
lélegzetállító
mutatványt.
Tőle aztán sokan eltanulták, így
jutott el az alföldi puszták
csikósaihoz, köztük a bugaciakhoz is.
Az
osztrák festőt idővel elfelejtették,
ám a vágtázó
pusztaötös
akkorra már elkezdte önálló
életét, hogy napjainkra
a legfőbb idegenforgalmi
látványosságnak
számító
lovasbemutatók elengedhetetlen
részévé váljon. (A
pusztaötös
hajtója a két hátsó lovon
állva maga előtt három lovat hajt
ügetésben, majd eszeveszett
vágtában úgy, hogy a lovakkal csak a
hajtószáron, vagyis a gyeplőn keresztül
van kapcsolatban.)
A
meghonosodása óta eltelt évtizedekben
a pusztaötösnek számos
hajtója volt. Pedig nem egyszer megesett –
mesélték a csikósok
–, hogy még indulás előtt levetette
őket a hátáról a két
„nyers ló”. Sőt! Az is előfordult, hogy
a hajtó vágta közben
esett le a lovakról, melyeket aztán egy
közeli erdőben sikerült
befogni. A csikós hat hónapig nyomta az
ágyat súlyos
gerincsérüléssel, aztán
felkelt és kezdte elölről…
Abban
tehát valamennyi hajtó egyetért, hogy
a pusztaötöshöz
rendkívül
fontos a megfelelő lovak kiválasztása. Nem
elég az azonos
testalkat, az állatok kora,
vérmérséklete is hasonló
kell
legyen, de felmenőiket sem hagyják figyelmen
kívül. A
kiválasztást aztán egyéves
kitartó gyakorlás követi, melynek
végére a hajtó és lovai
„egy testté” olvadnak össze.
Csak
ezután következhetnek bemutatók. A
turisták elé már a precízen
kidolgozott produkció kerül: a hatalmas porfelhőben
veszettül
vágtató lovak és a hátukon
boszorkányosan egyensúlyozó
csikós…
Bugacon a
látványos lovasbemutatók sora
már jóval a pusztaötöst ihlető
festmény születése előtt, 1820-ban
kezdődött. Amikor Ferenc
császár
ünneplésére lovasversenyt rendeztek, s
azt huszonnégy
kecskeméti csikós nyerte meg. A
csikósok saját
szórakozásukra
és ügyességük
felmérésére
különféle játékokat
találtak
ki, az ostoros anyósveréstől a lovas
székfoglalón át a
köcsögverésig
bezárólag. Valamennyihez jó ritmus-
és
távolságérzékre,
szemmértékre, gyorsaságra,
és nem utolsó
sorban bátorságra volt
szükség. A csikósok egyikből sem
szenvedtek hiányt.
A puszták
másik két elengedhetetlen kelléke a
juhnyáj és a gulya. S az alföldi
pásztorember ma is ugyanúgy
tereli a gondjára bízott rackákat,
magyar szürkéket
a hatalmas pusztában, ahogyan honfoglaló őseink
tették egykor az
őshaza tágas sztyeppéin. Mert ahogy Cs.
Szabó László írta:
„a
székely, mint csiga a házát,
még a faragott kapuját is magával
hozta Keletről. Mint az alföldi pásztor a rideg
marhát…”
Az
évszázadok során a magyar puszta is
sokat
változott. A tatár- s
törökdúlások idején
egy időre
elnéptelenedett, de aztán újra megtelt
élettel. A múlt században
a pusztákat felparcellázták,
bevetették, de még így is sokat
őriznek hajdani szépségükből. Mert a
magyar pusztánál aligha van szebb és
sajátosabb hely a világon.
Ahogyan Petőfi írja Alföld című
versében: „Mit
nekem te zordon Kárpátoknak / Fenyvesekkel
vadregényes tája! / Tán
csodállak, ámde nem szeretlek, / S
képzetem hegyvölgyedet
nem járja. // Lenn az alföld tengersík
vidékin / Ott vagyok honn,
ott az én világom; /
Börtönéből szabadúlt sas
lelkem, / Ha a
rónák végtelenjét
látom. // Felröpűlök ekkor gondolatban /
Túl a földön felhők
közelébe, / S mosolyogva néz
rám a
Dunától / A Tiszáig
nyúló róna képe. //
Délibábos ég alatt
kolompol / Kis-Kunságnak száz
kövér gulyája; / Deleléskor
hosszu gémü kútnál /
Széles vályu kettős ága
várja. //
Méneseknek nyargaló futása /
Zúg a szélben, körmeik dobognak, / S a
csikósok kurjantása hallik / S
pattogása hangos ostoroknak..”
|