Felcsík
és Gyergyó határán, alig
kőhajításnyira az Olt
forrásától
magányos ház áll a fenyőkkel
borított hegyoldalon. A gerendákból
összerótt épület
környékén másfél
órányi járásra nem
találni települést. Embert is keveset. A
legközelebbi szomszéd a
völgy szemközti oldalán
épített házat magának.
Ugyancsak
gerendából.
A
faházat ketten lakják: idősebb Lecsenka
József és fia, Béla. Az
öreg Lecsenka szépapja
kétszáz esztendeje Krakkó
környékéről
került Erdélybe. De ezt csak kevesen
tudják, és még kevesebben
tulajdonítanak jelentőséget neki. Az
öreget ma már éppolyan
székelynek tartják a
gyergyószentmiklósiak,
balánbányaiak,
csíkszentdomokosiak, mintha ősei Attila hunjaival
érkeztek volna a
fenyőrengetegbe, valahonnan a távoli Ázsia
tájairól.
A
tanyához az Olt mellől induló, keskeny
gyalogösvény vezet. A ház
mellett gerendaistálló, előtte
tenyérnyi szántó. Az
istálló
mögött veteményeskert,
végében az erdő széléig
felnyúló
kaszáló. A sziklás talaj,
bár szűkösen, megtermi kettejük
számára a zöldséget,
pityókát (krumpli), a
kaszáló a hat
tehénnek biztosít
télirevalót. A tehenek tejet adnak, a tejből
sajt, túró készül. A
sárgára érett tehénsajtok
és a túró
árából pedig futja
kenyérre, lámpába való
petróleumra.
A
teheneket kora nyártól késő őszig
eltartja a dús, havasi
legelő. A jámbor állatokat reggel kiengedik, este
maguktól
hazatérnek. Apa és fia napközben sajtot,
túrót készít,
kaszál,
kapálja a kertet. Ha idejük engedi,
télire való tűzifát
aprítanak. Napközben az öreg megfőzi az
ebédet, délben aztán
kiáll a ház mögé,
tölcsért formál tenyeréből,
és
belekiáltja a vidék csendjébe:
„Béla, teeeee!” Kis idő múlva
hegytetőt borító erdő
szélén, vállán
kaszával megjelenik
Béla. Komótosan lecammog, csendben
megebédelnek, aztán ismét
indul ki-ki a dolgára.
Különös
ember – mondják az öreg
Lecsenkára a környékbeliek.
Magának
való, zárkózott, de egyenes. Amit
mond, az mindig igaz, s amit
mond, azt meg is teszi. Ha törik, ha szakad.
Nincs
énbennem semmi különös
– legyint a szóbeszédre az
öreg a
nagy keresztvágó fűrész
reszelése közben. – Az ember szava
nem szélfúvás, ami csak úgy
jön, s elmegy... Amit az ember mond,
annak úgy kell lennie. Nem
különösség ez, hanem
becsület. Mert
bár megváltozott a világ,
megváltoztak az emberek, az emberséget
ma is becsületben mérik.
Néhány
percig hallgat, aztán hozzáteszi: –
Régebben gyakran lejártam
Balánbányára. Egy ideig ott is
dolgoztam. Mostanában már nem
vágyom sehová. Hamar elfáradnak a
lábaim, a szívem is gyakran
rakoncátlankodik. Elvagyok itt, a ház
körül. Ami volt, elmúlt.
Ami még hátravan, kibírom.
Éltem, tapasztaltam. Azt is
mondhatnám: nehéz sorsom volt. Miért
mondanám. Ételem-italom
megvolt, fedél a fejem fölé mindig
került. Ez volt a sorsom. A
sorsot pedig megélni és kibírni kell.
A többi Isten dolga...
Mire
a lenyugvó nap vörösre festi a
szemközti Tarkő csupasz bérceit,
lassú kolompolással a tehenek is
hazaérkeznek. A négylábú
vastűzhelyen vígan ropog a tűz, előkerülnek a
vedrek, edények,
kezdődhet a fejés. A friss tejet beoltják,
aztán elmossák az
edényeket, s mire a sötétség
teljesen ráborul a tájra,
Lecsenkáék is nyugovóra
térnek.
A
sajt- és
túrókészítésnek
még megvan a hagyománya a
Gyergyói-havasok aljában, csak a Lecsenka
József-féle emberek
fogynak egyre, s velük az emberség, a
kitartás, a délceg
fenyőkkel s a kristályvizű patakok
pisztrángjaival egyetemben.
|