Nyolcéves
lehettem, amikor Pető Kulival felfedeztünk egy jókora
rést a váradi székesegyház pinceablakait
lezáró rácsok egyikén. Legott hasra
vetődtünk, hogy tüzetesebben szemügyre vegyük a
rés kínálta lehetőséget, ám kis
híján Lót felesége sorsára
jutottunk. A különbség mindössze annyi volt, hogy
míg a bibliai asszonyság a Teremtő parancsának
megszegéséért vált
sóbálvánnyá, mi a rémülettől
kövültünk meg. A pinceablak mögül ugyanis egy
emberi koponya nézett farkasszemet velünk.
Zsenge korunk dacára gyorsan úrrá lettünk
félelmünkön, és addig mesterkedtük,
mígnem sikerült kipiszkálnunk a napvilágra.
Szép sárga kobak volt, nagy, mélyen ülő
szemgödrökkel. Azért valami mégsem
egészen stimmelt vele. Ugyanis a homloka fölött volt
egy harmadik lyuk. Olyan szemgödörnyi méretű. Mivel
háromszeműekről még nem hallottunk, megegyeztünk
Kulival, hogy én hazaviszem a koponyát, apám
véleményezi, másnap aztán majd
beszámolok neki. Azzal a hónom alá kaptam,
és hazáig nyargaltam vele.
Apám épp az újságot olvasta
elmélyülten, amikor eléje raktam az asztalra.
– Hát ez meg mi? – kérdezte
láthatóan meghökkenve.
– Koponya… – feleltem.
– Azt magam is látom, de honnan szerezted? –
hajtogatta össze az újságot.
– A székesegyház pincéjében akadtunk
rá Kulival. Azért hoztam el, mivel három szeme
van. Gondoltam, tudsz rá valamiféle
magyarázatot…
– Akárki a koponyája is, egészen biztos,
hogy az illetőnek életében csak két szeme volt. A
harmadik lyuk ugyanis nem szemgödör, hanem valamilyen
fegyvertől származó sérülés.
Valószínűleg csákány okozta –
forgatta apám az ismeretlen előd kobakját.
– Szóval vitéz volt? – csillant fel a szemem.
– Kora alapján én inkább valamiféle
népsanyargatónak vélem – válaszolta
atyám.
– Miféle népsanyargatónak? –
kedvetlenedtem el.
– Amilyenből manapság tizenkettő egy tucat… –
hunyorított jobb szemével.
Azzal szépen becsomagolta az újságba a
koponyát és belerakta egy kosárba.
Félóra múlva itt vagyok – nyomta a
fejébe a kalapját.
– Hová viszed a koponyát?
– Ahová való. A temetőbe. De most már ne
menj sehová – csukta be maga mögött az
ajtót.
Felesleges volt figyelmeztetnie. Amúgy se mentem volna
sehová. Inkább leültem, és törni kezdtem
a fejem a népsanyargatókon, akiket az emberek
kommunistáknak neveztek, s akikről jót – a
tanító nénin és az iskolaigazgatón
kívül – soha senkitől sem hallottam. Még a
szüleimtől sem, pedig ők igazán tiszteltek mindenkit.
Különösen anyám neheztelt rájuk. Mint
kiderült – joggal. A nagy, háromszobás
polgári ház, amelyben laktunk, voltaképpen nem is
a miénk volt. Három évvel a háború
után ugyanis államosították. Hasonló
sorsra jutott nagymamáék, a miénkkel
szomszédos háza is. Annyira szomszédos, hogy
még az udvarunk is közös volt. Így aztán
anyámék és nagyszüleim ’48 után
kénytelenek voltak lakbért fizetni, hogy saját
házukban lakhassanak. Gyermekként nem nagyon
értettem az államosítás
lényegét. Főleg az nem fért a fejembe,
miért kell fizetnie az embernek olyasmiért, ami eleve az
övé. Nem az államosítás volt az
egyetlen dolog, melynek értelme nem volt világos
számomra akkortájt, mindenesetre szüleim
iránti szolidaritásból én is nagyon
megvetettem a népsanyargatókat.
Nagymama halála után házát a
népsanyargatók egy özvegyasszonynak, bizonyos
Kovács néninek adták, aki kezdettől ellenszenves
volt apámnak. Vajákos, mondta rá érezhető
megvetéssel.
– Mi az, hogy vajákos? – kérdeztem
anyámtól.
– Olyan boszorkányféle – vonta meg a
vállát.
Történt, hogy egy tavaszi délelőtt apámmal a
verandán gyönyörködtünk az
újjáéledő természetben. Ahogy ott
üldögéltünk, és önfeledt
áhítattal hallgattuk a madarak énekét,
hirtelen felém fordult apám:
– Látod Kovács néni seprűjét?
– Hogyne látnám. Ott van az ajtaja mellé
támasztva, ahol lenni szokott – válaszoltam
kissé bosszúsan, amiért kirángatott a
dalhallgatás élményéből.
– No, ha látod, osonj oda, és emeld el! –
mondta.
– Aztán miért emelném el? –
kérdeztem meglepődve.
– Ne kérdezősködj feleslegesen. Csak menj, hozd ide
szaporán, a többit majd meglátod – fogta
halkabbra a szót.
Sosem szegültem szembe apám akaratával, akkor sem
állt szándékomban, fogtam hát magam,
óvatosan odalopakodtam Kovács néni
ajtajához, elkaptam a seprűt, s már nyargaltam is vissza
vele.
– Most mi légyen? – kérdeztem.
– Támaszd oda a sarokba, aztán gyere,
húzódjunk ide az árnyékba –
utasított.
Alig ültem le, már nyílt is Kovács
néni ajtaja. Kilépett az öregasszony és
ösztönösen nyúlt a seprű után. Tudni kell,
hogy Kovács néni nemcsak végtelenül tiszta
és rendes fehérnép volt, de a semmittevést
is mélységesen
megvetette. Nagyjából ötpercenként
kilépett az udvarra, vette a seprűt és
végigseperte a járdát. Ebben a
ténykedésében az sem zavarta, hogy az
utolsó seprés óta a járdájára
nemhogy szemét, de egyetlen árva porszem sem került.
Szóval, nyúlt a seprű után, ám a keze csak
az üres levegőt markolta. A seprű ugyanis a verandánk
sarkában szunyókált, s pihente ki az elmúlt
esztendő ötpercenként ismétlődő
sepregetéseit. Mivel a keze nem talált semmit,
Kovács néni odanézett. De a seprű nem volt ott.
Köténye zsebéből előhalászta a
kamraajtó kulcsát, kinyitotta, a seprűt azonban ott sem
találta. Visszazárta a kamraajtót, bement a
házba, ám ott is hiába kereste. Újra
kijött az udvarra, nézett jobbra, nézett balra,
nézett fölfelé, szemmel láthatóan
egyre idegesebben.
– Nem megmondtam?… – hajolt a fülemhez
apám.
– Mit?… – kérdeztem vissza suttogva.
– Hogy keresni fogja a seprűt.
– Hát persze, hogy keresi, nyilván sepregetni akar
– fakadtam ki bosszúsan.
– A csudát… – méltatlankodott
apám, ostobaságom hallatán. – Dehogy akar
sepregetni. Az aggasztja egyre inkább, hogy seprű
nélkül nem jut el a Gellérthegyre. Márpedig
akkor vége neki…
– A Gellérthegyre?… Miért menne
Kovács néni a Gellérthegyre?… –
néztem elhűlve apámra.
– Ejnye, hát még ennyit se tudsz?… –
csóválta rosszallóan a fejét atyám
–, hát a szombati
boszorkánytalálkozóra. Ugyanis szent
meggyőződése volt, legalábbis azt akarta elhitetni velem,
hogy Kovács néni egyike a hét
főboszorkánynak. Hiába idéztem neki néhai
Könyves Kálmán királyunkat, aki idestova
kilencszáz esztendeje törvénybe foglalta, hogy:
„Boszorkányok márpedig nincsenek.”
– Nem értett hozzá… – legyintett
apám. – Kétségtelenül művelt
király volt, azért kapta a Könyves előnevet, de a
boszorkányokhoz nem értett. Különben tudta
volna, hogy tagadásuk eretnekség… –
ismételte valamivel nyomatékosabban.
Egy szó, mint száz, félórás
hiábavaló keresgélés után,
Kovács néni magára kapta átmeneti
kabátját, és elindult a sarki boltba
seprűért. Mire visszaért régi seprűje már
ismét az ajtó mellett támasztotta a falat. Meg is
állt az idős asszony, s tátott szájjal
bámult, mint a mondásbeli borjú az
újrafestett kapura. Végül vállat vont, s az
új seprűt beállította a kamra sarkába.
Két év múlva megbetegedett és ágynak
dőlt apám. Anyám dolgozott, én iskolába
jártam. Míg odavoltunk Kovács néni
szorgalmasan feljárt és gondját viselte
csontsoványra fogyott atyámnak.
Hogy „meggyónta-e” neki apám a seprű
dolgát vagy nem, sosem derült ki. Arra viszont
határozottan emlékszem, hogy halála előtt a
lelkemre kötötte: Tisztelettel szólj és
viselkedj Kovács nénivel szemben, mert szent asszony!
Nehogy megtudjam, hogy akár a legcsekélyebb
gazemberséget is elköveted ellene, mert
visszajövök és hátrakötöm a sarkad!
Megértetted?
Természetesen megértettem és meg is tartottam.
Kovács nénihez attól fogva mindig a legnagyobb
tisztelettel viszonyultam.
Egyébként a boszorkányokkal kapcsolatos
álláspontom azóta sem változott. Ma is
ugyanazt vallom, amit gyerekként is állítottam:
Könyves Kálmán király óta nincsenek
boszorkányok. S noha időnként előfordul, hogy magam is
boszorkánynak nevezem egyik-másik embertársamat,
általában gyorsan megbánom
elhamarkodottságom, s bántó szavaimnak
legszívesebben még az emlékét is
elfelejteném – Kovács néni eldugott
seprűjével egyetemben.
|